OVB Allfinanz Slovensko a.s.

Niekoľko rád, ako sa chrániť pred hrozbami internetu

Správa OVB

Niekoľko rád, ako sa chrániť pred hrozbami internetu

Mnohí z nás si nevedia predstaviť ani deň bez počítača a internetu. Avšak internet popri množstve užitočných informácii a úspore času (napríklad nemusíte behať do banky či na poštu) prináša aj riziká, ako napríklad odcudzenie a zneužitie osobných údajov a prístupov. Našťastie sa pred následkami týchto rizík môžete chrániť.

Čo sú vlastne kybernetické riziká?

Pod kybernetické riziká patrí možný únik, strata, zneužitie či odcudzenie citlivých a osobných údajov a dát z vášho počítača či mobilu. Takisto môže byť ohrozená vaša virtuálna identita či profil na sociálnych sieťach. Zneužitie dát vám môže spôsobiť finančnú škodu, alebo môže utrpieť vaša povesť. Podľa štatistík sa škody spôsobené kybernetickými útokmi na internete celosvetovo odhadujú na 300 miliárd až bilión dolárov ročne. A majú rastúci trend.

Proti následkom kybernetických rizík sa dá, našťastie, chrániť.  V súčasnosti poisťovne ponúkajú poistenie za škodu vzniknutú v súvislosti s ochranou dát, a to najmä v týchto situáciách:

  1. útoky v rámci elektronických platieb
  2. ohrozenie virtuálnej identity
  3. poškodenie online povesti
  4. riziko nákupu cez internet

„Poistením kybernetických rizík si typicky kupujete ochranu v dvoch oblastiach: poistenie právnej ochrany a náhradu utrpenej finančnej škody. Kybernetické škody sa riešia v prvom rade pomocou právnych nástrojov. Preto poistenie z jednej časti kryje právne zastupovanie a znalecké posudky. Tieto náklady sa môžu vyšplhať až do tisícok eur. Poisťovne zároveň ponúkajú ako bonus pre klienta neobmedzenú linku pre právne poradenstvo. Druhá časť poistenia sa stará o náhradu  finančnej škody, ktorú vám kyberútok spôsobil,“ radí Viera Mamojková, finančná analytička OVB Allfinanz Slovensko.

Niektoré poisťovne kryjú škody spôsobené kybernetickým útokom špeciálne pre podnikateľov. Poistenie sa vzťahuje napríklad na únik dát o klientoch. Poistenie pre podnikateľov pomáha zmierniť nielen finančné dopady úniku, straty, zneužitia či odcudzenia dát, ale tiež dopady na IT systémy a dobrú povesť firmy.

Ako sa poistiť proti kybernetickým rizikám?

Podľa Viery Mamojkovej z OVB Allfinanz Slovensko si ochranu proti kyberrizikám môžete dojednať k poisteniu domácnosti (ak už máte platné poistenie domácnosti, pripoistíte si kybernetické riziká rýchlo a jednoducho). Poistenie stojí 36 eur ročne (s nulovou spoluúčasťou).

Dve poistenia, ktoré chránia vašu elektroniku:

  1. Poistenie kyberrizík
  • Rieši náklady na právnu ochranu (zastupovanie, znalecké posudky)
  • Nahrádza finančnú škodu
  • Stojí 36 eur na rok (bez spoluúčasti)
  1. Smart poistenie
  • Chráni elektroniku v prípade poškodenia, na ktoré sa nevzťahuje záruka
  • Stojí 51 eur na rok (bez spoluúčasti

Ako sa technicky chrániť pred kyberrizikami?

Základnou podmienkou je používanie vhodného antivírusového systému, ktorý zaistí ochranu pred škodlivým softvérom stiahnutým do počítača.

„Súčasné nástroje označené ako CyberSecurity alebo InternetSecurity potom riešia aj problém v súčasnosti dosť rozšíreného ransomware. Je to program, ktorý zakóduje údaje na vašom počítači a pokiaľ ich chcete naďalej používať, musíte zaplatiť útočníkom „výpalné,“ hovorí IT odborník Ondrej Macko z TouchIT.

Dobrou, ale nie celkom účinnou ochranou je nenavštevovať zo svojho hlavného počítača niektoré „šteklivé“ stránky a nesnažiť sa používať pôvodne platené programy ako upravené do podoby neplatených. „Rovnako používanie hesiel by sa malo riadiť aspoň základnými pravidlami – nie jedno heslo na všetky služby a zadané heslo by sa malo meniť aspoň raz za pol roka. Heslá by nemali byť napísané na papieri pri počítači, ideálnym riešením je správca hesiel, ktorý si pamätá, aké heslo ste na ktorej službe zadali a pomôže vám aj s ich zmenou. Pozor na niektoré často zabudnuté zariadenia, cez ktoré sa dostane útočník do vašej siete. Typicky je to router s menom a heslom od výrobcu (admin, admin), tlačiareň pripojená do počítačovej siete bez hesla a pod,“ dopĺňa O. Macko.

„Ešte účinnejšou pomocou je používanie zdravého sedliackeho rozumu – neklikať na všetko, čo vidím na webovej stránke, neotvárať podozrivo dobre označené prílohy v mailoch hlavne od neznámych ľudí a určite hneď neinštalovať nový „kodek“ alebo prehliadač obrázkov na to, aby som si pozrel nejaký obrázok či spustil video.“V súčasnom internetovom svete nič nie je zadarmo, aj samotnou návštevou na obyčajnej stránke bez akéhokoľvek klikania nechávate digitálne stopy, ktoré sa dajú využiť napr. na spresnenie vášho profilu na internete. A to je tovar, ktorý sa dá predať zadávateľom internetovej reklamy.

Smart poistenie chráni samotnú elektroniku

„Kým poistenie kybernetických rizík vás chráni pred dôsledkami napadnutia cez internet, takzvané Smart poistenie chráni samotnú elektroniku (čiže smartfón, mobilný telefón, notebook, tablet, čítačka kníh, modem, router, GPS).  Sú to škody, ku ktorým došlo v dôsledku pádu, neodborným zaobchádzaním, nesprávnou obsluhou, nárazom, mechanickým poškodením alebo vplyvom vody, vlhkosti, či tekutiny. Ide práve o taký typ škôd, na ktoré sa nevzťahuje záruka a s ktorými nepochodíte pri reklamácii u predajcu. Smart poistenie sa dá, rovnako ako kyberpoistenie, uzavrieť k poisteniu domácnosti,“ hovorí Viera Mamojková. Smart poistenie stojí 51 eur ročne ( s nulovou spoluúčasťou)

Ak to zhrnieme, najlepšie je poradiť sa so svojím sprostredkovateľom alebo zájsť do poisťovne. Podľa vašej situácie (množstvo elektroniky, spôsob využívania internetu) vám odborník odporučí, aké máte možnosti ochrániť sa čo najlepšie.

 
A cookie is a small text file which is copied onto your hard disk by a website. Cookies do not cause any damage to your computer and do not contain any viruses. The cookies from our websites do not gather any personal data about you. You can disable the use of cookies at any time via the settings in your browser. As a rule, cookies are only used on our websites for the length of your session for the purpose of anonymous, statistical assessments and for improving user-friendliness.