Do praxe zavádzame tvárovú biometriu. Novinka šetrí čas klientom aj sprostredkovateľom

|

Efektívne riešenie na úvod spolupráce aj pri zmene osobných údajov

„OVB je už takmer 30 rokov najsilnejším finančným sprostredkovateľom na Slovensku aj preto, že zo všetkého najviac sa sústredí na kvalitný servis klientov. Tvárová biometria je ďalším krokom, ktorý nám umožní náš servis ešte viac zefektívniť a urobiť ho pre klientov pohodlnejším,“ povedal Marek Mihok, riaditeľ IT OVB Allfinanz Slovensko.

Finančný sprostredkovateľ má podľa legislatívy povinnosť na začiatku spolupráce s klientom overovať jeho identitu. Je to podobné ako v banke, kde sa pri založení účtu tiež verifikujú osobné údaje. Finančný sprostredkovateľ je povinný overiť si, či osobné údaje patria osobe, s ktorou komunikuje. Doteraz na to bolo nevyhnutné osobné stretnutie, avšak vďaka tvárovej biometrii je možné preverenie aj na diaľku. „Ide o ideálne riešenie, ktoré umožňuje overiť identitu klienta bez ohľadu na to, kde sa nachádza. Prostredníctvom automatického preberania dát z občianskeho preukazu minimalizujeme preklepy a šetríme čas klientom aj sprostredkovateľom“ dodáva M. Mihok.

OVB tvárovú biometriu plánuje využívať nielen pri vzniku klientskeho vzťahu, ale aj neskôr pri aktualizácii osobných údajov. Ak má napríklad klient nový občiansky preukaz, zmenil adresu, mail, alebo telefónne číslo, stačí mu identifikovať sa svojou tvárou a naskenovať nový doklad. Ďalšou zásadnou výhodou nasadenia tvárovej biometrie je vyššia efektivita pri sprostredkovaní vďaka úspore času a eliminácii náhodných chýb pri zadávaní osobných údajov do databázy.  Perspektívne sa tvárovou biometriou bude môcť klient prihlasovať aj do klientskej zóny.

Tvárová biometria sníma črty a overuje tzv. živosť

Pri zakladaní nového klienta v CRM systéme OVB pošle sprostredkovateľ klientovi jedinečný link, ktorý mu umožní otvoriť  aplikáciu. Po úvodnom súhlase so spracovaním osobných údajov a povolení prístupu ku kamere klient najprv zosníma obe strany občianskeho preukazu a následne si odfotí tvár.

Kľúčovým krokom pri overení identity je tzv. Liveness Check. Tento krok slúži na overenie, či celý proces vykonáva živý človek a nejde len o skenovanie fotky tváre. Pri tomto kroku sa aktívne zapája klient sledovaním pohybujúcej sa hviezdičky  na obrazovke zariadenia, ktorá sa objavuje v náhodne generovaných pozíciách. Softvér následne na základe biometrických údajov tváre a pohybu očí vyhodnocuje, či sa skutočne overuje živá osoba,“ vysvetľuje Peter Varga, riaditeľ divízie poisťovacích a maklérskych systémov spoločnosti SOFTEC, dodávateľa riešenia pre OVB.

Riešenie overovania identity pomocou tvárovej biometrie od spoločnosti SOFTEC sa aktuálne využíva v bankovom, telekomunikačnom a maklérskom segmente na Slovensku a v Českej republike. „Riešenie nFinity pre overenie identity klienta na diaľku prostredníctvom tvárovej biometrie je dôležitým prvkom v digitalizácii procesu finančného sprostredkovania. Tvarová biometria, postavená na technológii od spoločnosti Innovatrics, vytvára bezpečnú, rýchlu a intuitívnu identifikáciu, ktorú vykonáva klient na svojom smartfóne a to jednoduchým nasnímaním občianskeho preukazu a vytvorením selfie fotografie. Bez ohľadu na to, kde sa klient fyzicky nachádza môže overenie identity prebehnúť na diaľku a spolupracovník tak môže ľahko vyriešiť všetky náležitosti,“ vysvetľuje detaily riešenia P. Varga.

Riešenie nFinity, ktoré využíva OVB Allfinanz Slovensko, je dodávané formou SaaS (Software as a Service), pri ktorom celá služba beží v modernom cloudovom prostredí. Riešenie je naviac prepojené aj na ďalšie procesy, napr. špecifické podpisovanie dokumentu autorizačným kódom priamo v aplikácii hneď po overení identity podpisujúceho a udelení súhlasov.

Štyri najčastejšie otázky v súvislosti s tvárovou biometriou

Keďže tvárová biometria je nové riešenie, v praxi sa ohľadom praktického používania treba zamerať aj na správne používanie aplikácie:

Rozmazaná fotografia občianskeho preukazu

Softvér dokáže z fotografie občianskeho preukazu automaticky  vybrať osobného údaje ako meno, priezvisko a adresa a zaradiť ich do jednotlivých „koloniek“ databázy. Preto je zásadné, aby fotografia oboch strán občianskeho preukazu bola dobre zaostrená a písmená na snímke boli jasne čitateľné. Pri fotení je dôležité uistiť sa, že ste občiansky preukaz odfotili správne. Väčšinou je príčinou rozmazania fakt, že preukaz držíme v ruke (lepšie je položiť ho na stôl) a fotíme pri slabom svetle.

Odlesk svetla na fotografii dokladu totožnosti

Pri snímaní občianskeho preukazu  je dôležité, aby ste ho fotili za denného svetla tak, že bude plocha rovnomerne osvetlená. Lepšie je vybrať si na odfotenie miesto, kde slnko nesvieti priamo a ostro a nespôsobuje tiene. Ak fotíte pri umelom svetle, zdroj svetla by mal byť umiestnený vpredu, avšak v pozícii, keď nespôsobuje odlesky na občianskom preukaze.

Nesledovanie pohybujúcej sa hviezdičky pri overení živosti osoby

Pri sledovaní hviezdičky ľudia zvyknú hýbať hlavou. To je chyba, ktorá technológii znemožňuje dostatočné zdokladovanie živosti samotnej tváre. V tomto kroku treba mať tvár kolmo ku kamere a smerovať k zdroju svetla.

Musím mať elektronický občiansky?

Nie, v tomto prípade nejde o  kvalifikovaný elektronický podpis. Pre overenie postačuje ktorýkoľvek platný občiansky preukaz.