Miroslav Kopernický: Získavanie spolupracovníkov

|

Miroslav Koúpernicky

Senior krajský riaditeľ OVB Miroslav Kopernický má za viac ako dve dekády v tejto spoločnosti naozaj bohaté skúsenosti so získavaním spolupracovníkov. Na túto tému rozprával v Podnikateľskom podcaste OVB, kde sa podelil o svoje osvedčené tipy.

V úvode zaspomínal na svoje začiatky v OVB v 90. rokoch. Vyštudoval síce matematiku a informatiku, no zistil, že chce radšej pracovať s ľuďmi. Svoje pôvodné podnikanie vymenil za prácu v OVB, no chvíľu trvalo, kým sa do toho pustil naplno. Aj preto vie, že pri získavaní klientov a spolupracovníkov môže celý proces trvať aj dlhší čas.

Vizitky už nezbiera

Miroslava Kopernického často označujú aj za majstra networkingu. Na jednej strane na to má prirodzený talent, ale podľa neho sa to dá aj naučiť. Jeho tajomstvo je jednoduché. Stačí o človeka prejaviť „obyčajný‟ úprimný záujem.

Na každého potenciálneho spolupracovníka má štyri dôležité otázky, na ktoré možno odpovedať áno alebo nie. 

Si muž alebo žena?
Si veriaci alebo neveriaci?
Si mladý alebo starý? Ide však o to, ako sa cítiš.
Si nespokojný?

Ak sú všetky odpovede áno, má zmysel začať spoluprácu. Najdôležitejšia otázka je však pre Miroslava Kopernického tá posledná: „Keď je niekto spokojný, je ťažko formovateľný. Keď je niekto nespokojný, tak sa s ním dá ľahšie pracovať.‟

S potenciálnym spolupracovníkom či klientom si pri zoznámení vymení kontakt, no na stretnutie netlačí. Pokojne môže prebehnúť aj o pol roka či o rok. Človeku len povie, že keď raz bude nespokojný, nech sa mu ozve, a ten sa niekedy ozve aj sám. Inak sa mu však po čase pripomenie, či sa s jeho situáciou a spokojnosťou niečo nezmenilo.

Vizitky už nezbiera, pretože má na to užitočný trik. Radšej si ich odfotí. V iPhone sa mu uložia podľa dátumu a potom už len stačí, aby si pozrel tieto fotografie napríklad za posledný rok. Na ľudí má tak číslo, a zároveň vie, kedy ich oslovil.

Človeka treba dobre spoznať

Aké vlastnosti mu ešte pomáhajú nadväzovať úspešné spolupráce? „Mám rád čistý stôl a vždy úprimnosť,‟ hovorí Miroslav Kopernický a dodáva: „Vždy hovorím úprimne, keď niečo neviem. Neviem, zistím, zavolám alebo prídem. Nikdy sa nehrám na múdreho.‟

Pri spolupráci si dáva záležať, aby človeka naozaj dobre poznal - ako sám vraví, „až do tretej generácie‟. Vďaka tomu s ním môže lepšie pracovať a zistiť, ako rozmýšľa, kam môže smerovať a nájsť v ňom niečo, čo ani sám nevie, že v ňom je. Pri nadväzovaní spolupráce totiž počíta s tým, že s tým človekom by mal pracovať 10 - 20 rokov.

Ako spozná, že má záujem o dobrého spolupracovníka? Napríklad, keď sa ho nechcú vzdať na jeho predošlom mieste a zvýšia mu plat alebo naložia viac práce. Vtedy si povie, že ten človek je pravdepodobne šikovný a snaží sa ho získať ešte viac. Na druhej strane ho od ľudí odradí, keď nie sú úprimní a ani sa neobťažujú zavolať, keď sa majú stretnúť. 

Stále je kam rásť

„V štrukturálnej firme by podľa mňa človek nemal zastať, stále by mal rásť ďalej,‟ hovorí senior landesdirektor OVB, „lebo keď si povie dosť, tak potom brzdí niekoho pod sebou.” Na kariérnom pláne OVB je však skvelé to, že sa to nemôže udiať. O štrukturálnej firme hovoril v podcaste aj supersenior krajský riaditeľ Viktor Zubaj, prečítajte si viac o tejto téme. 

Samotného Miroslava Kopernického opätovne nakopla jeho vlastná dcéra Dominika, ktorá za ním prišla, že sa tiež chce pridať do firmy. Vďaka tomu sa znova začal sústreďovať na mladých ľudí, v ktorých je budúcnosť. Jeho dcéra mala totiž 19 rokov - rovnako ako on, keď začínal. Jej výhodou oproti nemu bolo tiež to, že je športovkyňa. Prirodzená súťaživosť športovcov je z jeho pohľadu v štrukturálnej firme veľkou výhodou. 

Miroslav Kopernický pritom dodržiava pravidlo, že svoju prácu domov nenosí. „Nikdy som z auta nevybral kufrík a nepriniesol ho domov,‟ tvrdí podnikateľ. Keď je so svojimi deťmi, tak sa stopercentne venuje im. Aj to je zrejme jeden z dôvodov, prečo chce jeho dcéra pokračovať v šľapajách svojho úspešného otca.
 

Vypočujte si celý podcast s Miroslavom Kopernickým