Ako postupovať pri poistnej udalosti?

|

Požiar, dopravná nehoda, úraz v zahraničí. Hoci by sme sa takýmto situáciám radi všetci vyhli, život je nevyspytateľný a niekedy, žiaľ, prináša aj nepríjemné momenty. V takých chvíľach je najdôležitejšie zachovať si chladnú hlavu a dodržať správny postup, ktorý zabráni ďalším škodám. Ako na to? Prinášame prehľad, ako sa zachovať, keď dôjde k plneniu poistnej udalosti.

Správny postup nahlásenia škodovej udalosti poisťovni je kľúčový. Jeden univerzálny však neexistuje. Pri každom poistení musíte postupovať inak.

Ako postupovať pri poistnej udalosti v dome alebo byte?

Stala sa škoda vo vašom dome alebo byte, ktorý máte poistený? Držte sa tohto postupu:

●   Zabráňte zväčšovaniu škody. Ak je predpoklad, že sa škoda bude ďalej zväčšovať a zničí ďalší majetok, spravte opatrenia, ktoré tomu zabránia (presunutie nábytku a pod.). Ešte predtým však všetko zdokumentujte, aby ste mali pre poisťovňu dôkazový materiál.

●   Zavolajte políciu, ak je to potrebné. Napríklad vtedy, ak ste sa stali obeťou vlámania alebo prepadnutia.

●   Škodu nahláste poisťovni. Hneď, ako je to možné, nahláste škodu poisťovni. Pred nahlásením si pripravte všetky potrebné doklady, ktoré bude poisťovňa potrebovať. Tými sú:

○   číslo poistnej zmluvy,

○   údaje o osobe, ktorá poistenie dohodla,

○   poistný produkt, z ktorého si uplatňujete škodu,

○   dátum a miesto vzniku škody,

○   opis vzniku škody a rozsah poškodenia majetku.

●   Naplánujte si termín obhliadky. S poisťovňou sa dohodnite na termíne, kedy jej pracovník bude môcť preskúmať príčiny a rozsah škôd.

●   Poskytnite všetky doklady. Poisťovni čo najskôr poskytnite všetky dokumenty, ktoré od vás bude potrebovať. Môže ísť napríklad o faktúry, pokladničné bločky alebo znalecké posudky.

Čo je poistná udalosť?

Poistná udalosť je definovaná ako náhodná udalosť, pri ktorej vznikne nárok na poistné plnenie, čiže preplatenie škody.

Po nahlásení škody a dodaní potrebného materiálu (napríklad fotografií, záznamu o nahlásení poistenej udalosti na polícii, vyplneného tlačiva o dopravnej nehode a podobne) začína poisťovňa s likvidáciou poistnej udalosti. Jej priebeh je rôzny a odvíja sa od danej poisťovne a typu škody. Súčasťou môže byť fyzická prehliadka poškodeného majetku, prípadne videoprehliadka.

Ako postupovať pri poistnej udalosti PZP?

Stali ste sa účastníkom dopravnej nehody? V tom prípade by ste mali postupovať takto:

●   Zabezpečte miesto nehody. Miesto, kde sa udiala dopravná nehoda, zabezpečte tak, aby ste znížili riziko ohrozenia ďalších účastníkov cestnej premávky. Zapnite výstražné smerovky, oblečte si reflexnú vestu a v správnej vzdialenosti od vozidla umiestnite výstražný trojuholník. Vozidiel ani ďalších predmetov sa nedotýkajte. Ak by ste tak museli urobiť z dôvodu zabezpečenia miesta, všetko zdokumentujte.

●   Poskytnite prvú pomoc. Zistite, či vy, ako aj všetci ostatní účastníci dopravnej nehody sú v poriadku a nepotrebujú pomoc. Zranenia nepodceňujte a v prípade potreby zavolajte záchrannú službu.

●   Privolajte políciu. Políciu však nemusíte volať na miesto dopravnej nehody vždy. Situácie, keď máte tak urobiť, sú uvedené v zákone. Je to vtedy, keď sa účastníci nehody nevedia dohodnúť, kto škodu spôsobil alebo keď je niektorý z účastníkov zranený. Políciu zavolajte tiež vtedy, ak je poškodená cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie či došlo k úniku nebezpečných kvapalín z vozidla.

●   Zdokumentujte miesto nehody. Škody vyfoťte alebo natočte. Následne spolu s ďalšími účastníkmi nehody vyplňte dokument s názvom „Správa o nehode“.

●   Kontaktujte poisťovňu. V neposlednom rade kontaktujte poisťovňu a poskytnite jej všetky potrebné informácie. Poisťovňa by vám mala priradiť číslo poistnej udalosti, na základe ktorého môžete sledovať priebeh jej riešenia.

Ako postupovať pri poistnej udalosti v zahraničí?

Vysnívaná dovolenka či dôležitá pracovná cesta? Bohužiaľ, problémy ľudí neobchádzajú ani v zahraničí. Ak sa vám prihodila nemilá udalosť mimo Slovenska, držte sa tohto postupu:

●   Vyhľadajte lekársku pomoc. Ak je to potrebné, vyhľadajte najbližšiu nemocnicu alebo pohotovosť. V prípade, že by ste sa nedorozumeli alebo neviete, ako postupovať, obráťte sa na poisťovňu.

●   Kontaktujte poisťovňu. Informujte ju o tom, čo sa stalo. Pracovníci na linke pre vás vyhľadajú najbližšie zdravotnícke zariadenie a poskytnú aj tlmočenie pri komunikácii s lekárom.

●   Držte sa pokynov lekára. Pri liečbe postupujte ako doma. Riaďte sa informáciami, ktoré vám poskytol ošetrujúci lekár.

●   Vyžiadajte si všetky dokumenty. Od lekára si vyžiadajte všetky dokumenty o úraze a diagnóze. Tie neskôr predložíte poisťovni.

●   Škodu nahláste poisťovni. Poistnú udalosť nahláste poisťovni telefonicky alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie. Následne sa držte pokynov, ktoré dostanete od pracovníka poisťovne.

 Poistná udalosť – účtovanie

Neviete, ako zaúčtovať poistnú udalosť? Spôsob zápisu sa odvíja od viacerých faktorov vrátane typu škody. Napríklad v prípadedopravnej nehody firemného vozidla dochádza hneď k trom účtovným prípadom – prijatie faktúry za opravu, oznámenie o poistnom plnení a prijatie náhrady za škody.

To v praxi znamená, že najprv budete musieť zaúčtovať faktúru za opravu automobilu, ktorú dostanete z autoservisu. Do účtovného systému uvediete cenu opravy na účty 511/321 a DPH na účty 343/321. Ďalej zaúčtujete predpis poistného plnenia z poisťovne na účty 378/648 a úhradu poistného plnenia na bankový účet, ktorej zápis je 221/378. Ako posledné zaúčtujete ešte úhradu faktúry za opravu automobilu v zápise 321/221.

Hľadáte poistenie majetku či zdravia, no neviete si zo širokej ponuky slovenských poisťovní vybrať? Obráťte sa odborníkov, ktorí vám s celým procesom radi pomôžu.