Róbert Gálik: Povinnosti a práva vedúceho v OVB

|

Robert Galik

Už v puberte sníval, že by mohol podnikať, hoci vtedy si predstavoval skôr stánok s hotdogmi, nie úspech v odbore financií. Našťastie ho rodičia nasmerovali od vyučenia sa za kuchára/čašníka na obchodnú akadémiu, za čo im je dnes vďačný. 

S OVB sa najprv stretol ako klient. Keďže ho to veľmi zaujalo, svojho sprostredkovateľa sa spýtal, či by sa mohol začať učiť v tejto oblasti. V tej dobe pracoval ako manažér v IT firme, už vtedy s atraktívnym platovým ohodnotením. „Keď som v bývalom zamestnaní žiadal o povýšenie, odpoveď bola, že som príliš mladý,“ spomína Róbert Gálik na motiváciu, prečo zmeniť prácu.

Ako sa stať vedúcim v OVB?

Aj keď Róbert Gálik prišiel do OVB už so skúsenosťami manažéra, začínal na rovnakej štartovacej čiare ako každý sprostredkovateľ OVB. Každý má možnosť rozhodnúť sa, akým tempom chce budovať svoju kariéru, či sa do toho pustí naplno a za necelých 10 rokov sa cez pozície okresného vedúceho, okresného riaditeľa a regionálneho riaditeľa vypracuje na najvyššiu pozíciu krajského riaditeľa, čo bol aj prípad Róberta Gálika.

Dá sa ešte takto vypracovať a nie sú tieto pozície už obsadené? „Štrukturálna firma je neobmedzená, čo sa týka kariéry a pozícií. Všetko je to závislé od možností trhu. V tomto je slovenský trh dosť neobsadený a možností je tu veľké množstvo. Nehovoriac o tom, že OVB je medzinárodný koncern, teda príležitostí je v celej Európe neúrekom,“ vysvetľuje Róbert Gálik.

Prečo sa netreba báť pustiť do podnikania?

Podľa Róberta Gálika by si mal každý položiť otázku, či vo svojej súčasnej práci vydrží do dôchodku a či ho bude tá práca baviť ešte desiatky rokov. Ak odpoveď je nie a vo svojom zamestnaní nie sme spokojní, mali by sme hľadať niečo iné. Vtedy máme na výber: buď si nájdeme iné zamestnanie, alebo sa pustíme do podnikania. 

Samozrejme, veľa ľudí sa na základe školstva a spôsobu, ako sú vzdelávaní, bojí podnikať. Každý im vraví, že podnikanie je riziko,“ hovorí krajský riaditeľ a dodáva: „Nie každý je z bohatej rodiny, aby si vedel hneď založiť podnikanie a zariskovať vstupný kapitál, najmä, keď s tým nemá skúsenosti. Práve na to je dobrá štrukturálna firma. Človek v nej štartuje s nulovým štartovacím kapitálom a potrebuje len energiu, odhodlanie sa niečo naučiť a dať do toho voľný čas.“ Pri podnikaní, do ktorého vkladáme vstupný kapitál, musíme rátať aj s väčším rizikom. V prípade podnikania s nulovým vstupným kapitálom, akým je štrukturálna firma, človek riskuje len to, že stratí nejaký svoj voľný čas. Ale aj počas tohto času sa veľmi veľa naučí. 

Pre nováčikov nie je šéfom

Jednou z povinností vedúceho je aj viesť nováčikov a pomôcť im, aby ich prípadné chyby v začiatkoch nedemotivovali. Vedúci im najprv ukáže, čo majú robiť, ale následne im dá možnosť vyskúšať si prax. V úvode na to dohliada a dáva začínajúcemu podnikateľovi spätnú väzbu. Potom prichádza fáza, keď to začne robiť sám a prichádzajú aj výsledky.

Pre nováčika sa nestávam šéfom, čo mu aj od začiatku vysvetlím. Som v podstate jeho kamarát, ktorý je v role kouča alebo mentora. Vždy mu budem radiť, vždy mu budem poruke, keď niečo bude potrebovať,“ vysvetľuje Róbert Gálik.

Každý človek príde do tímu s iným životným príbehom, ktorému sa dobrý manažér prispôsobuje tým, že ho učí tie veci, ktoré potrebuje. Podľa tempa, aké si podnikateľ zvolí, si vedúci nastaví aj manažérsky štýl vedenia, ktorý mu umožní napredovať podľa predstáv a potrieb. 

Zodpovednosti vedúceho vyplývajú z jeho konkrétnej pozície, ale základom pre každého manažéra je, aby bol inšpiráciou pre ľudí vo svojom tíme. „Ak manažér je vzorom pre svojich ľudí, ak im ukazuje tú správnu cestu a dá im od začiatku tú správnu filozofiu, tak je veľký predpoklad, že celému tomu tímu sa bude dariť,“ myslí si Róbert Gálik. Okrem inšpirácie a vzoru by mal vedúci zodpovedať aj za vzdelávanie, rozvoj a vedenie svojho tímu.

Vyberá si pozitívnych ľudí

Zároveň má vedúci právo slobodného rozhodovania sa, čo je veľkou výhodou oproti zamestnaniu. „Prejavuje sa to v tom, že keď si človek buduje tím, môže si vybrať ľudí, s ktorými chce spolupracovať,“ vraví krajský riaditeľ.

Podľa čoho si do svojho tímu vyberá ľudí Róbert Gálik? „Pre mňa je najmä dôležité, aby mal ten človek pozitívnu energiu, pozitívny pohľad na svet, vidí okolo seba príležitosti, nevidí len problémy,“ hovorí. Svoj tím sa snaží neustále dopĺňať, hoci pri pozícii krajského riaditeľa na to už nemá toľko času: „Aj keď by už človek nemusel pracovať s ďalšími nováčikmi, napriek tomu je to dobré, pretože je v tom trende a stále vie, čo mladí ľudia dnes vyžadujú.“ 

Keď sa ľuďom v jeho tíme darí, nevníma ich ako konkurenciu. Naopak, teší sa z ich úspechu: „Pre mňa je to neskutočná motivácia, keď chytím nováčika ako neokresaný diamant a musím zabrať spolu s ním. Musím zamakať na tom, aby sa posúval v osobnom rozvoji, vo vzdelávaní, v manažovaní, marketingu a všetkom, čo k tomu patrí.

Jeho odporúčaním pre začínajúcich podnikateľov je nasledovať vzory, rozprávať sa s nimi a poučiť sa z ich chýb, aby ich nemuseli opakovať na vlastnej koži. Taktiež treba byť trpezlivým. „Úspech sa nedá dosiahnuť za niekoľko týždňov alebo mesiacov. Podnikanie je dlhodobá záležitosť. Je to maratón a treba si to odmakať, vybudovať, zastabilizovať, a potom prídu aj plody tej práce,“ sumarizuje úspešný podnikateľ. 

Vypočujte si celý podcast s Róbertom Gálikom