Nové pracovisko: tipy na home office

|

Žena pracuje z domu na posteli
Najdôležitejšie fakty o home office

Čas čítania: približne 5 minúty

  • Tvoja práca by nemala ubližovať tvojmu zdraviu. Preto je dôležité mať kvalitné domáce vybavenie.
  • Home office prináša dôležité zmeny v rámci pracovnej zmluvy, daní a pracovných zákonov.
  • Okrem novej slobody, má práca z domu aj svoje negatíva akým je napríklad nedostatok motivácie.
  • Máme pre teba 6 tipov, vďaka ktorým sa môžeš aj v prostredí home office motivovať.

Zo slnečného balkóna, pohodlne z gauča alebo pri perfektne vybavenom pracovnom stole - home office je možný na mnohých miestach v tvojom vlastnom príbytku. Práca sa stáva flexibilnejšou a najmä rodiny môžu lepšie zosúladiť súkromný život s prácou. Všetko, čo potrebuješ vedieť o práci z domu, nájdeš tu!

Dnes je práca z domu nevyhnutná. Za posledné dva roky takmer nikto nebol neustále v kancelárii. Veľa sa zmenilo a ovplyvnilo to každodenný pracovný život.

Perfektné pracovisko v home office

Pracuješ doma niekoľko dní v týždni? Potom by si mal mať vhodné pracovisko na takúto vyťažujúcu prácu. Tvoja profesionálna činnosť by nemala byť škodlivá pre tvoje zdravie. Kancelárska stolička, druhý monitor a ochrana údajov sú len začiatok. Či už v tvojom (prenajatom) byte alebo vo vlastnom dome, všade existujú možnosti, ako si zariadiť ergonomickú domácu kanceláriu.

Tu je to, čo by si mal zvážiť pri zariaďovaní domácej kancelárie:

  • Používaj denné a nepriame svetlo.
  • Optimálna teplota je 20°C až 22°C.
  • Tvoj stôl by mal byť veľký aspoň 80x120 cm.
  • Tvoja stolička by mala byť výškovo nastaviteľná.
  • A tvoje nohy by mali byť v uhle 90°.
  • Tvoje ruky by mali byť vzdialené asi 10 cm od klávesnice.
  • Tvoja tvár by mala byť 50- až 70 cm od obrazovky.

Vyskúšaj si to vo svojom vlastnom dome. Ak niečo nesedí, môžeš sa porozprávať so zamestnávateľom – určite spolu nájdete riešenie.

Home office: Čo potrebujete vedieť

Pracovná zmluva, pracovné právo a spol. Zhrnuli sme pre vás najdôležitejšie témy.

Pracovné právo v home office

Home office sa voľne do slovenčiny prekladá ako práca z domu, avšak na území Slovenska rozoznávame viaceré významy tohto pojmu. Práca z domu (kde patrí aj spomínaný home office) disponuje rozdielnymi významami z pohľadu zákona. Zákonník definuje prácu z domu dvomi odlišnými pojmami, a to domáca práca a telepráca. Rozdiel medzi uvedenými pojmami je v tom, akú úlohu zohrávajú (informačné) technológie (počítač či mobilné zariadenie) pri výkonu pracovných povinností.

Ak zamestnanec pravidelne využíva informačné technológie, tak sa jedná o teleprácu, ak využíva tieto technológie iba ako prostriedok k uľahčeniu práce, tak sa jedná o domácu prácu.

Pojem home office musíme chápať ako prácu, ktorá je vykonávaná z domu v nepravidelných intervaloch pri vzniku nečakaných či mimoriadnych udalostí. Podmienky vykonávania home office by mali byť upravené v internej smernici, kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve (prípadne k jej dodatku) a vždy tomu musí predchádzať dohoda (súhlas) zúčastnených strán. Na našom území je home office považovaný za jeden z benefitov, ktoré zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi.

Tvoja pracovná zmluva

Akonáhle budeš mať v home office pevný pracovný čas, malo by to byť stanovené v pracovných zmluvách tvojej spoločnosti (môže byť upravené napríklad dodatkovou dohodou).

V dodatkovej dohode o práci v home office môže byť uvedené:

  • Ochrana a bezpečnosť údajov.
  • Vybavenie (domáceho) pracoviska.
  • Podrobnosti o preplácaní výdavkov a príplatkoch.
  • Dokladovanie pracovného času v prípade potreby.
Práca z domu, muž na laptope – Home office v OVB

Poistné, ktoré sa vzťahuje na prácu z domu

Súčasná legislatíva Slovenskej republiky uvoľňuje zamestnávateľa od akejkoľvek zodpovednosti za stav pracoviska v rámci práce z domu. Na základe uvedenej skutočnosti môžeme, teda odvodiť, že sa za pracovný úraz v rámci home office považuje výlučne iba poškodenie na zdraví, ktoré vzniklo dôsledkom používania pridelených pracovných nástrojov.

Uvedené aspekty jasne napovedajú, že pri práci z domu nie si poistne krytý zo strany spoločnosti, pre ktorú pracuješ. Samozrejme si však môžeš zaobstarať súkromné úrazové poistenie, ktoré bude následne kryť prípadné vzniknuté poškodenie na zdravý aj v rámci domáceho prostredia. Potom je jedno či sa nehoda stane v kancelárii, doma alebo vo voľnom čase.

Výhody a nevýhody pri práci z pohodlia gauča

Nie každá práca umožňuje pracovníkom pracovať doma. Vo výrobe je to napríklad nemysliteľné – stroje si nemôžeš len tak priniesť domov. Robiť svoju prácu z prostredia vlastného príbytku má svoje výhody a nevýhody.

Výhody: Pozitívne je, že v domácej kancelárii máš nižšie náklady. Môžeš ušetriť na cenách paliva, lístkoch na vlak a obede v reštaurácii za rohom. Máš aj viac času, pretože už nemusíš dochádzať do práce. Dôvera je dobrá, kontrola je lepšia: Toto neplatí pre domácu kanceláriu. Čím viac pracuješ doma, tým viac ti tvoji nadriadení veria, že odvedieš dobrú prácu.

Mnohé štúdie ukazujú, že produktivita sa zvyšuje s úlohami, ktoré si vyžadujú vysokú úroveň koncentrácie. Doma máš viac pokoja a priestoru na tvorivú a pozornú prácu. Rodiny si môžu flexibilnejšie organizovať svoj každodenný život – aj keď je dvojitá záťaž často stresujúca.

Žena pracuje z domu s laptopom na pohovke

Tu môžu nastať problémy: Ochrana údajov a dobrá bezpečnosť IT sú základom domácej kancelárie. Ak to nebude fungovať, tvoja práca bude zložitejšia. Svoj tím a manažéra vidíš osobne iba v kancelárii. Dlhý pobyt mimo kancelárie môže nahlodávať tímového ducha. Pravidelné neformálne stretnutia však môžu pomôcť. Nakoniec sa zvyšuje organizačné úsilie. Všetko, čo sa dialo v kancelárii, sa teraz musí koordinovať v domácej kancelárii.

6 tipov ako motivovať samého seba v home office

Niekoľko týždňov nonstop doma bez sociálnych kontaktov – z toho sa ti môže zakrútiť hlava. Tvojou motiváciou je tvoja motivácia v práci a je veľmi dôležitá. Máme pre teba šesť tipov, ako sa motivovať v rámci práci z domu.

  1. Atmosféra: Vytvor si prostredie, v ktorom sa ti bude dobre pracovať. Dokonalé vybavenie pre pracovisko u seba doma nájdeš v článku vyššie.
  2. Oblečenie: Áno, môže to byť pohodlné, ale zapnúť notebook v pyžame z teba neurobí produktívneho pracovníka. Oplatí sa predstierať, že si v kancelárii.
  3. Pracovná záťaž: Miska úloh, termínov a projektov. Vytvor si dobrý prehľad o svojich úlohách a rozdeľ ich do blokov.
  4. Tvoj tím: Vždy buď v kontakte so svojím tímom. Dôležitá je spoločenská výmena a nemusí ísť vždy len o prácu.
  5. Prestávky: Dopraj si dostatočné prestávky. Tvoja hlava potrebuje trochu vzduchu na dýchanie medzi tým. Potom bude aj tvoja práca opäť jednoduchšia - vyskúšaj to!
  6. Odmeny: Dosiahol si úspech? Tak to osláv! Za odmenu si dopraj šampanské, čokoládový koláčik alebo oboje. Takto môžeš ďalej pracovať s motiváciou.
Hľadáš novú prácu?

Paráda! Vždy hľadáme motivovaných ľudí, ktorí by sa mohli pridať do nášho tímu v OVB. Ak nie sú v tvojom okolí žiadne voľné miesta, zašli nám svoju prihlášku.

podobné články

Mladá žena pri stole so smartfónom, notebookom a dokumentmi na vedenie knihy o rozpočte domácnosti

| OVB Allfinanz Slovensko a.s.

Veďte si rozpočtovú knihu: Ako udržať prehľad o vašich financiách

V zhone každodenného života len málokto presne vie, aké sú jeho financie. Rozpočtová kniha vám pomôže sledovať vaše príjmy a výdavky. Dobrá vec je, že vedenie rozpočtovej knihy nie je vôbec ťažké. Nemusíte byť odborníkom na vedenie účtovníctva – keď už urobíte prvý krok, musíte v ňom len zotrvať.

| OVB Allfinanz Slovensko a.s.

Na jeseň hrozí viac úrazov či krádeží. Radíme, ako sa chrániť pred týmito rizikami

S nástupom jesene a najmä zimy sa nielen skracujú dni, ale tiež zhoršujú napríklad podmienky na cestách. V tejto téme sa Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko, pozrel na riziká, ktoré v najbližších mesiacoch vo vyššej miere hrozia ľuďom na Slovensku. Zároveň v téme radí, ako sa pred spomínanými rizikami chrániť. S nástupom jesene a najmä zimy sa nielen skracujú dni, ale tiež zhoršujú napríklad podmienky na cestách.